تکه ی گمشده ای از پر پرواز کم است
امیر تیمور گورگان در هر پیشامدی آن قدر ثابت قدم داشت که هیچ مشکلی سد راه وی نمی شد. علت را از او خواهان شدند،گفت:وقتی از دشمن فرار کرده بودم و به ویرانه ای پناه بردم و در عاقبت کار خویش فکر می کردم؛ناگاه نظرم بر موری ضعیف افتاد که دانه غله ای از خود بزرگتر را برداشته و از دیوار بالا می برد. چون دقیق نظر کردم و شمارش نمودم،دیدم آن دانه 67 مرتبه بر زمین افتاد و عاقبت آن مورچه چنان قدرتی در من پدیدار گشت که هیچگاه آن را فراموش نمی کنم. با خود گفتم:ای تیمور تو از موری کمتر نیستی ،برخیز و در پی کار خود باش.سپس برخاستم و همت گماشتم تا به این پایه از سلطنت رسیدم.
روزی از روزها که در نزد پیامبر بودم در مقام دعا گفتم: خدایا مرا نیازمند هیچ یک از بندگانت نکن . وقتی پیامبر خدا دعای مرا شنید، گفت: على جان! اینگونه دعا نکن، زیرا هیچ کس نیست که نیازمند مردم نباشد. گفتم: پس چگونه دعا کنم ای رسول خدا؟! فرمود: بگو، خدایا! مرا نیازمند مردم بد نکن . پرسیدم: چه کسانى از مردمان بد، به شمار مىآیند؟ فرمود: کسانى که چون به نعمتى دست یابند و دارا شوند، آن را از دیگران دریغ دارند و وقتی که خود به چیزى محتاج شوند و با آنان برخلاف انتظارشان رفتار گردد، و درخواستشان بجا آورده نشود، بر آشوبند و زبان به سرزنش گشایند.
مرگ بریده شدن علاقه روح از بدن است .مرگ یعنى آغاز سفر از این دنیا به سراى آخرت بعد از مرگ، انسان را به جایى منتقل مى کنند که نامش قبر است، و قبر منزل موقتى مردگان مى باشد. در هنگام مرگ و قبض روح، ممکن است سختیها و شداید فراوانى - در اثر اعمال و افکارى که در دنیا کسب نموده است - به انسان هجوم آورد. و بعد از این ناراحتیها و رنجهاى عالم قبر و برزخ شروع مى شود، تاریکى و ظلمت قبر، سوال نکیر و منکر، فشار قبر، حمله حیوانات گوناگون به بدن و... آدمى، باید خود را براى چنین سفرى آماده سازد و از حالا به فکر سختىهاى راه طولانى خود باشد. و اینجاست که نماز - این باشکوهترین عمل عبادى الهى - به یارى انسان مى شتابد و از او در بحرانى ترین و طوفانى ترین لحظات، دستگیرى مىنماید، چنانکه پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: ملک الموت به من گفت که: هر کس مواظب اوقات نمازهاى پنجگانهاش باشد، من از مادر به او مهربانتر مى باشم . امام صادق علیه السلام فرمود: ان ملک الموت، یدفع الشیطان عن المحافظ على الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله، فى تلک الحالة العظیمة در تاریکى شب، دو رکعت نماز بخوان، برای (رهایی از) وحشت قبرها. ملک الموت به هنگام قبض روح، شیطان را از آن انسانى که بر نمازش محافظت داشته دفع مىکند، و در آن حالت هولناک و پر وحشت، شهادت به توحید و رسالت را به او تلقین مىکند. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: الصلاة شفیع بینه و بین ملک الموت و انس فى قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر نماز شفیع نمازگزار در نزد ملک الموت و مونس در قبر و بسترى نیکو در قبر و پاسخ، به سوال نکیر و منکر مىباشد. سعید بن جناح مىگوید: در مدینه، در منزل امام محمد باقر علیه السلام بودم .حضرت ابتدا، بدون اینکه سوالى شده باشد، فرمود: "من اتم رکوعه، لم تدخله وحشه فى قبره" هر کس رکوع خود را در درست و کامل به جاى آورد، وحشت قبر به او راه نیابد. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: "ما من عبد، اهتم بمواقیت الصلاة و مواضع الشمس، الا ضمنت الروح عند الموت و انقطاع الهموم و الاحزان و النجاة من النار" بندهاى نیست که به وقتهاى نماز و مواضع خورشید، اهتمام دارد، مگر اینکه راحتى و آسایش در موقع مرگ و از بین رفتن ناراحتیها و غمها و رهایى از آتش را برایش ضمانت مىنمایم . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: صلاه اللیل، سراج لصاحبها فى القبر نماز شب، چراغى است براى صاحبش در قبر. خداوند به یکى از پیامبرانش خطاب نموده، فرمود: "قم فى ظلمة اللیل، اجعل قبرک روضة من ریاض الجنة" تیرگى شب، به عبادت برخیز تا قبر تو را باغى از باغهاى بهشت قرار دهم . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: ان القبر ینادى کل یوم بخمس کلمات، انا بیت الفقر، فاحملوا الىّ کنزا، انا بیت الظلمة فاحملوا الىّ سراجا،... قبر در هر روز به این کلمات پنجگانه ندا در مى دهد، من خانه فقر و تهیدستیم ، پس ذخیرهاى براى خودتان به اینجا بفرستید. من خانه تاریکىام، چراغى در این خانه بیاورید،... گفته شد: آنها کدامند؟ حضرت فرمود: "و اما السراج فصلاة اللیل و اما الکنز فکلمه شهاده لا اله الا الله" ... چراغ این خانه ظلمانى، نماز شب است و گنج آن، کلمه شهادت لا اله الا الله و... مى باشد. حضرت رضا فرمود: بر شما باد به نماز شب ! بندهاى نیست که آخر شب برخیزد و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر را بجاى آورد، و در قنوت وتر، هفتاد مرتبه استغفار کند، مگر آنکه پاسخ داده شود به ایمنی از عذاب قبر و از عذاب جهنم و نیز عمرش طولانى شود وقتى که جناب ابوذر غفارى (ره) به مکه معظمه مشرف گردیده بود نزد کعبه ایستاد، و خطاب به مردمى که براى حج از اطراف عالم در مسجد الحرام جمع گشته بودند، فرمود: چراغ این خانه ظلمانى، نماز شب است و گنج آن، کلمه شهادت لا اله الا الله و... ایها الناس ! منم جندب بن سکن غفارى، منم خیر خواه شما و مهربان بر شما، به سوى من بیایید. مردم از اطراف دور او جمع شدند، فرمود: اى مردم ! هر گاه یکى از شما خواست به سفرى برود، هر آینه زاد و توشهاى براى خود بر مىدارد - به آن اندازه که در سفر دارد - و چاره اى از آن ندارد، پس هر گاه چنین است، سفر آخرت سزاوارتر است به زاد و توشه راه، در این هنگام مردى برخاست و گفت: پس ما را راهنمایى کن اى ابوذر! فرمود: ... "صل رکعتین فى سواء اللیل لوحشه القبور" در تاریکى شب، دو رکعت نماز بخوان، برای (رهایی از) وحشت قبرها.
بر خی از انتظارات هدایتگر و سعادت آفرین که امام زمان(عج) در زمان غیبت خویش از شیعیان و پیروان خویش دارد : 1-دعا برای فرج: شیعه در فراق امام خویش نمی تواند آرام گیرد و شب و روز نسوزد و لحظه به لحظه چشم به ظهور مولا و امام خویش نباشد. نشانه انتظار سازنده و کار ساز آن است که تلاش نماید تا زمیته ظهور را در جامعه بیشتر آماده سازد.یکی ازراههای زمینه سازی برای ظهور دعاهای دلسوزانه و مشتاقانه است آن هم دعا برای فرج و ظهور مهدی (عج) که هم باعث تقویت و تلقین روح انتظار میشود و هم آمادگی انسان را بیشتر می سازد به همین جهت است که مهدی منتظر از شیعیانش انتظار دارد و مجدانه می خواهد که برای فرج دعا کنند.آنجا که فرمود: ((برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید زیرا همین موجب فرج و گشایش شماست.)) در این زمینه موعود جهانی فرمود : (( اما ظهور فرج به اراده خدای که یادش بلند مرتبه است برمی گردد و کسی که برای آن وقت تععین کند دروغ گفته است)). 2- همدلی و اتحاد: از دیگر انتظارات امام زمان از شیعیانش این است که بر محور فرامین الهی و تعهداتی که در مقابل امامان خویش دارند همدل و متحد باشند چرا که همدلی هم مو فقیت دنیوی آنها را در پی دارد و همه زمینه تعجیل فرج و ظهورعدالت گسترجهان هستی را فراهم می سازد. 3- جلب محبت اهل بیت(ع) و ترک گناهان : پاداش رسالت پیامبراکرم (ص) این است که مردم به جانشینان او یعنی امامان معصوم محبت و ارادت داشته باشند و همین محبت عامل مهمی است در بازدارندگی از گناهان و معصیت ها. امام زمان نیز در همان راستا یکی از انتظاراتش که از شیعیانش دارد این است که در پی جلب و کسب محبت ما اهل بیت باشید و از انجام گناه و اموری که باعث ناراحتی می شود به شدت پرهیز کنید.آن حضرت در سخن خیر خواهانه خویش چنین می فرماید: (( پس باید هر یک از شما کار هایی را که مو جب جلب محبت ما می شود انجام دهد و باید از کار های که خشم و غضب ما را در پی دارد اجتناب کند پس آگاه باشید که مرگ آدمی نا گهان می رسدکه در (آن وقت دیگر)توبه سودی نمی رساند و ندامت و پشیمانی (نیز) نمی تواند او را از عذاب بر هاند.)) بده سوزی که ازهجرت بسوزم بده اشکی که در پایت بریزم بده رنجی که رنجور تو باشیم سرودی ده که مسرورتوباشم بده عقلی که مجنون تو باشد همه حیران و مفقون تو باشد 4-پرواپیشگی و تسلیم : از مهم ترین انتظارات آن حضرت از شیعیان و پیروان خویش این است که با تقوا ی الهی را پیشه ساخته سراپا تسلیم اوامر و نواهی امامان معصوم باشند. در این صورت است که سعادت دنیوی و اخروی انسان تامین می شود.آن امام رئوف در کلام رسای خود فرمود: (( از خدا بترسید و تسلیم امر ما باشید و کارها را به ما واگذار کنید پس بر ماست که شما را از سرچشمه سیراب گردانیم همان گونه که بردن شما به سوی سر چشمه به وسیله ما بوده است و در پی آنچه از شما پوشیده است نروید.)) اگر قدر تو را دانسته بودیم اگر عهد و وفا نشکسته بودیم دل ما خانه غم ها نمی شد غم هجران نصیب ما نمی شد اگر شرط تولا کرده بودیم آنچه گفته مولا کرده بود یم نمی شد روز ما شام سیاهی نمی شد قسمت مااین جدایی 5- مراجعه به علما :در دوران غیبت کبری هر چند دست الطاف امام زمان از پشت ابرها ی غیبت بر سر امت و شیعیان سایه افکنده است اما نیاز مبرم وجود دارد که برای سر پرستی امت و شیعیان و هدایت و گره گشایی از مشکلات آنان فرد و یا افرادی باشند تا مردم با مراجعه به آنها تفسیر سخنان امامان خویش را بدست آوردند و پاسخ پرسش های خود را دریابند و صراطمستقیم را پشتوانه فکری و علمی آن طی کنند.چنان که فرمودهاند: (( و اما حوادث پیش آمده به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنان هستم.))
امام صادق (ع) فرمود: « هر کس دست خود را بسوی خدای عزوجل دراز کند خداوند شرم می کند آن را خالی برگرداند » دعا کردن همواره چیزی را از خدا طلب کردن نیست ، بلکه گاه فراموش کردن خود و احتیاجات خویش است و محو شدن در ذکر و یاد پروردگار، که والاترین و باشکوه ترین مرتبه دعاست و ضامن عالی ترین خواسته ها و بخشش هاست. خداوند تعالی فرمود: « هرکس چنان به یاد من باشد که فراموش کند چیزی را از من بخواهد، بهترین چیزی را که به درخواست کنندگان می دهم به او می بخشم » خوب می دانیم که دعا برای برادر مومن و مسلمان در غیاب او اجابت را نزدیک می کند و روزی را فرود می آورد و بلا و مصیبت را دور می کند. حال توجه کنیم که دعا برای مولایمان ، صاحب الزمان ، مهدی فاطمه (ارواحنا فداه) ، چه فضیلت ها دارد و چه آثار بزرگ و ارزنده ای در پی می آورد ، همو که تمام هستی ما به یمن وجود اوست و اگر او نبود خداوند نه ما را می آفرید و نه هیچ موجود دیگری را . پس آن وجود عزیز را از یاد مبریم و دعا برای ایشان را هرگز فراموش نکنیم: اللهم کن لولیک ...
قال رسول الله (ص): مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِه ماتَ میتَةَ الْجاهِلِیَّةِ منظور از معرفت و شناخت امام زمان، تنها دانستن نام و نام پدر و حسب و نسب او نیست، زیرا بعضى از کفار و دشمنان او نیز به این مقدار او را مى شناسند. بلکه این است که او را امام بداند و اطاعت او را بر خود واجب شمارد و به ولایت او اعتراف و اقرار داشته باشد. شناخت ما نسبت به هر کس یا هر چیز به میزان نیاز ما به آن شخص یا آن شیء بستگی دارد مثلا میزان شناخت ما نسبت به همکلاسی خیلی کمتر از یک دوست است یعنی نیازی نیست که حتما ما از جزئیات اخلاقی و رفتاری یک همکلاسی اطلاع داشته باشیم ولی برای دوستی باید از اخلاق و رفتار او نیز آگاه باشیم و در بقیه مسائل هم همینطور. حالا شناخت ما به امام زمانمان(عج) چقدر باید باشد؟ ما به امام زمانمان چقدر نیاز داریم؟ آیا دانستن نام و ...کفایت می کند ؟ آبا خواندن چند روایت در مورد ظهور ایشان کافی است؟ شناخت ما نسبت به امام زمانمان باید در تمام ابعاد باشد یعنی ایشان را به طور کامل بشناسیم از نام و کنیه گرفته تا سیره مسئله امامت واینکه ناظر بر اعمال ما هستند و هر گاه صدایشان کینم مطمئنا جواب می گیرم وهر کس در این مطلب شک کند مطمئنا معرفتش نسبت به امام زمانش بسیار کم است..... شناخت ما باید به حدی باشد که ما را ملزم به اطاعت ازایشان نماید و اطاعت از امام زمان (عج) عین اطاعت از خداست.
حضرت مهدی(ع) در سال 255ق. دیده به جهان گشوده است و اکنون از تولد او بیش از 1000سال میگذرد. چگونه بشر میتواند چنین عمر طولانی داشته باشد؟ پاسخ: این سؤال را از دو راه میتوان پاسخ گفت: 1. روش غیبی با توجه به آنچه که قرآن مجید و روایات از طولانی بودن عمر گروهی گزارش میدهد که هرگز با مقیاسهای ما تطبیق نمیکند. میتوان به این سؤال پاسخ داد. قرآن درباره نوح(ع) میفرماید: «فَلَبِثَ فِیِهِ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسینَ عاماً» «او در میان قوم خود 950 سال زیست». این آیه تنها به دوران تبلیغ آن حضرت اشاره دارد. امّا این که پس از طوفان چه مقدار عمر کرد و یا قبل از تبلیغ چه مقدار عمر کرده بود، آیه متذکر آن نیست. همچنین قرآن درباره یونس(ع) یادآور میشود که اگر او در شکم ماهی خدا را تسبیح نمیگفت، تا روز رستاخیز در شکم آن ماهی میماند: «وَلَوْلا انّهُ کانَ مِنَ المُسَبِّحینَ * لَلَبِثَ فی بَطْنِهِ إِلی یَومِ یُبْعَثُون». «اگر از تسبیح گویان نبود، تا روز رستاخیز در شکم آن میماند». بنابراین، همان خدایی که این دو ولی را تا این حد زنده نگاه داشته یا میتوانست زنده نگاه دارد، چرا آخرین وصی و ذخیره خود را تحت عنایات خود، زنده نگاه ندارد؟ در این مورد به آیه شریفه توجه کنید: «وَما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ». «آنها خدا را چنان که شایسته اوست نشناختند». مسأله طول عمر حضرت ولی عصر، مسأله عنایات الهی است و اگر عنایات او نبود، رویدادهای بیشمار و مصائب روزگار و پیامدهای بد در کمین آن حضرت بود. خداست که او را از این حوادث حفظ کرده و عمر طولانی بخشیده است و به قول شاعر: خدایی که جهان پاینده دارد تـواند حجتـی را زنده دارد 2. روش طبیعی از آنجا که در علم طب و زیست شناسی، برای عمر انسان حدی معین نشده که تجاوز از آن امکان نداشته باشد، میتوان با یافتن علل پیری و مرگ زودرس و مقابله با آنها، طول عمر بشر را افزایش داد، چنان که هم اکنون بر اثر پیشرفتهای علم طب و بهداشت عمومی در کشورهای پیشرفته، متوسط طول عمر انسانها افزایش یافته است، مثلاً در آمریکا در سال 1901، عمر متوسط مردان 23/ 48سال و زنان 80/51 سال بوده، ولی در سال 1944 عمر متوسط مردان به 50/63 و زنان به 95/68سال رسیده است. این افزایش بیشتر شامل وضع تغذیه و بهداشت در دوران کودکی و بهبود وضع درمان و پیشگیری مخصوصاً در بیماریهای واگیردار است ولی در بیماریهای استحالهای مانند تصلب شرایین هنوز پیشرفت چندانی حاصل نشده است. این آمار مربوط به اعصار پیشین است، ولی اکنون وسایل بهداشت و درمان و تغذیه بهبود یافته و حتی در ایران، میانگین عمر بالا رفته است. طول عمر بیشتر به وراثت، محیط زیست، نوع کار و شغل از نظر فشار روحی و عصبی و نیز تغذیه صحیح بستگی دارد. افزایش طول عمر به خودی خود علت مرگ نیست، بلکه بر اثر بیماریها و عادات مضر، اعضای اصلی بدن فرسوده شده و از کار میافتند. هم اکنون عمر بالای صد سال فراوان دیده میشود و در کشورهایی نظیر ترکیه و قفقاز و کشورهای بالکان، به علت شرایط زیست محیطی و تغذیه طبیعی و سالم، افراد بالای صد سال فراوان دیده میشوند. در تاریخ زندگی انسان، افراد معمّر فراوان دیده شدهاند، حتی کتابهایی تحت عنوان «المعمّرون» نوشته شده است. |
ABOUT
MENU
Home
|