ارزشهای اسلامی پس از رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) تغییر یافت و تجدید فرهنگ جاهلی توسط منافقان و فرصتطلبان بستر مناسب برای فتنهانگیزی در امت محمدی(صلی الله علیه و آله) به وجود آورد. آنچه در سقیفه و با دستپاچگی برای غصب حکومت صورت پذیرفت و حقیقتی که به شهادت فریقین در موقعیتهای مختلف به وسیله رسول الله(صلی الله علیه و آله) مکرر مورد تأکید قرار گرفته بود با انگیزههای قدرتطلبانه به فراموشی سپرده شد؛ قریش نسبت به حضرت علی(سلام الله علیه) نظر بسیار بدبینانهای داشتند و او را قاتل عزیزان خود میدانستند. این خونها اگر چه در کنار محمد(صلی الله علیه و آله) و با انگیزه دینی ریخته شده بود اما در هر حال از شمشیر علی(سلام الله علیه) چکیده بود. از این رو آنان از هیچ کوششی برای حذف و به فراموشی سپردن شخصیت بیبدیل علی(سلام الله علیه) دریغ نورزیدند و در بیست و پنج سالی که امیرمؤمنان(سلام الله علیه) به خاطر مصلحت اسلام سکوت کرد کینههای دیرین خویش را نسبت به شخص آن حضرت اعمال نمودند. "اگر بخواهد جامعه را به گونه ای تربیت کند که در زمان رسول الله(صلی الله علیه و آله) بود تنها خواهد ماند " و در پاسخ کسانی که برای دعوت او به پذیرش خلافت آمدهاند فرمود: "از من دست بردارید و دیگری جز مرا بطلبید، که روی به کاری داریم که چهرهها و رنگهای گوناگون دارد. نه دلها را در برابر آن طاقت شکیبایی است و نه عقلها را تاب تحمل. " در کلام دیگری میفرماید: "خداوند شما را رحمت کند بدانید شرایط زمانی شما بهگونهای است که گویندگان حق اندک هستند، زبانهای صدق خاموشند ملازمان حق ذلیل و خوار بوده و مردمان همه به عصیان و گناه رو آوردهاند " و امام در ضمن تحلیل جنگهای داخلی خود با مفسدین میفرماید: "امروز وضعیت ما به گونهای شده که با برادران مسلمان خود در حال جنگ هستیم چرا که گمراهی و کجی و شبهه و تأویلات ناصحیح در اسلام وارد شده است. " هنگامی که مشاهده میکند عدهای به جهت عدم اعرابگذاری قرآن آن را به غلط میخوانند و امکان دارد این مسئله کم کم به تحریف قرآن منجر شود ابو الاسود دئلی را صدا زده و علم نحو به او یاد میدهد تا قرآن محفوظ بماند و هنگامی که ملاحظه میکند دیگران از نقل احادیث جلوگیری کرده و این مطلب ضربه محکمی به فرهنگ اسلامی زده و باعث فراموشی سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) میشود. خود به نقل حدیث میپردازد و امر به نوشتن آن میکند. |
ABOUT
MENU
Home
|