خداوند زینت ولباسی رابه عنوان نعمت معرفی میکندکه پلکان ترقی و تعالی برای رسیدن و به دست آوردن لباس تقوا باشد. قرآن کریم دراین رابطه میفرماید:«یابنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجدٍ وکلوا واشربوا و لاتسرفوا،انّه لایحب المسرفین،قل مَن حَرّم زینه الله التی أخرج لعباده والطیّبات من الرزق،قل هی للذّین آمنوا فی الحیاه الدنیا،خالصهً یوم القیامه کذلک نفصّل الآیات لقومٍ یعلمون(1):ای فرزندان آدم،هنگام ورودبه مسجد زینت خودتان راهمراه خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، خداوند اسرافکاران را دوست ندارد. بگوچه کسی زینت خدا را و روزیهای پاک را که برای بندگانش بیرون آورده، حرام کرده است، بگو اینها، ازآن کسانی هستند که در زندگی دنیوی ایمان آوردند و روز قیامت این (زینت و نعمت) از آن مومنین است،ما اینچنین نشانهها را برای گروه دانایان شرح میدهیم.» در این آیات،خداوند ازپوشش تن و سایر مواهب زندگی وچگونگی استفادهی صحیح سخن میگوید : نخست به همهی فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون شود، دستور میدهد که«زینت خودرا به هنگام مسجد رفتن همراه خود داشته باشید». این جمله هم میتواند اشاره به «زینتهای جسمی» چون پوشیدن لباسهای پاک و مرتب وتمیز باشد و هم شامل «زینتهای معنوی» یعنی صفات انسانی و ملکات اخلاقی وپاکی نیت واخلاص. درآیهی بعد، با لحن تندتری به پاسخ آنها که گمان میبرند تحریم زینتها و پرهیز از روزیهای پاک وحلال، نشانهی زهد و پارسایی و مایهی قرب به پروردگار است، میپردازد، میگوید:ای پیامبر بگوچه کسی زینتهای الهی را که برای بندگانش آفریده وهم چنین مواهب و روزیهای پاک تحریم کرده است؟اگراین اموربد بود، خداوند نمیآفرید و اکنون که برای استفادهی بندگانش آفریده است،چگونه ممکن است آنها راتحریم نماید(2) لباس ظاهر،نعمتی است ازسوی پروردگار که بدان وسیله عورت پوشانده میشود وکرامتی ازسوی خداوند است که به یاری آن فرزند آدم راگرامیداشته بصورتی که هیچکس را اینچنین گرامی نداشته است.و برای مؤمنان وسیلهای است برای انجام واجبات که خداوند واجب نموده است وبهترین لباس تو،لباسی است که تورا ازخدای متعال بازندارد بلکه تو را به سپاسگزاری ازخدا و یاد وپیروی ازاو نزدیک سازد خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد ! خداوند جَمیل، خالق عالَم حُسن وجمال است وتناسب حاکم براین جهان نمودی از جمال الهی است وانسان به گونهای آفریده شده است که خواهان زیباییهاست وفطرتش به دنبال زینت وزیبایی میباشد.انسان زیباترین مخلوقات خداوند از نظر ظاهری ودرونی است،زیبایی ظاهری مقدمهی بدست آوردن کمالات وآراستگی درونی است. برای رسیدن به جمال ظاهری،به طور فطری لباس و وسایل زینتی رابرای اوفراهم نمودتا برای رسیدن به کمالات درونی با ظاهری آراسته وزینتهایی مقبول به سوی مساجد روی آورده تا به کمالات باطنی دست یابد:« یا بنی آدم خذوا زینتکم عندکل مسجد»انسان نظافت وپاکی وتناسب درچهره ولباس را پیش زمینهی پاکی روح وقلب خودمیکند،لذا بایدازاین نعمت(لباس و زینت)عالیترین استفاده را ببردو به تقوای الهی که بهترین لباس است، برسد : «و لباس التقوی ذلک خیر(3) ». لباس ظاهرومادی وسیلهای است درجهت بدست آوردن لباس تقوا.امام صادق (علیه السلام)دراین رابطه میفرمایند:«واما لباس الظاهرفنعمهُ من اللّه تعالی،یٌُستَربها العوراتُ وهی کرامه اکرم الله بها ذریّه آدم (علیه السلام) ما لم یُکرَم بها غیرهم وهی للمومنینَ آلهُ لِأداء ماافترضَ اللّه علیهم وخیرُ لباسک ما لایشغلک عن اللّه تعالی بل یقّربک من شکره وذکره وطاعته:لباس ظاهر،نعمتی است ازسوی پروردگار که بدان وسیله عورت پوشانده میشود وکرامتی ازسوی خداوند است که به یاری آن فرزند آدم راگرامیداشته بصورتی که هیچکس را اینچنین گرامی نداشته است.و برای مؤمنان وسیلهای است برای انجام واجبات که خداوند واجب نموده است وبهترین لباس تو،لباسی است که تورا ازخدای متعال بازندارد بلکه تو را به سپاسگزاری ازخدا و یاد وپیروی ازاو نزدیک سازد(4) ».
ردپای شیطان در نوع استفاده در پوشش نعمت لباس و پوشش که خود نوعی زینت برای آدمی به حساب می آید ، همانند سایر نعمات الهی گاهی مورد سوء استفاده قرارمی گیرد وازمسیر اصلی کارکرد خودخارج میگردد. دشمن انسان(شیطان)در این مورد آرام نمیگیرد، زیرا میداند استفادهی صحیح ازلباس،آثارو برکات فراوانی داردکه با برنامههای شیطانی سازگار نیست.زمانی که انسان ازنعمت لباس بطور صحیح استفاده نکندو راه افراط وتفریط رادرپیشگیرد، خودگویی شیطانی مجسّم است. اسراف و تبذیر گام های شیطانی است ! شیطان وقتی که نتوانست لباس کرامت خدایی را ازتن انسان بیرون کند از راه دیگری وارد شدو انسان را به اسراف وتبذیر درامر لباس وادار نمود:« اِنّ المبذرین کانوا اخوان الشیاطین» یکی ازصفات بارزشیطانی خود برتربینی وفخرفروشی به دیگران است:« أنا خیرُمنه ». (5)همیـن نقص ، موجب دوری از رحمت خداو هبوط وی ازبهشت گشت وبا استفاده ازهمین ابزارسعی میکند انسان را از مسیر قرب الهی بازدارد. تفریط نیز القای شیطان است ! گروهی از انسانها با پیمودن راه تفریط قرین و همنشین شیطان میشوند. این گروه بهرهمندی از نعمت لباس و زینت را موجب دوری ازکمالات میپندارند و با انتخاب حالت ژولیدگی وعدم آراستگی،صورت متنفرانه و مشمئزکنندهای به خود میگیرندکه افراد با دیدن آنها ازدین خدا گریزان میشوند.این عده،نمیدانندکه پاکیزگی و استفاده از زینت درحد اعتدال نشانهی احترام به خود ودیگران وشکر نعمت است، زیرا انسان ذاتاً زیبایی جو و از زشتی گریزان است . این گروه،افرادی هستندکه میخواهند با ظاهر ناآراسته، خود را در جامعه، زاهد و دنیا گریز بنما یانند ولی غافل از آنکه در دام شیطان گرفتار آمدهاند.این افراد به ظاهر مدعیِ زهد و پارسایی، کار را بدانجا میکشاندند که حتی بر امام معصوم بخاطر پوشیدن و استفاده از نعمت و زینت الهی خرده میگرفتند . به عنوان نمونه به برخورد عبادبن کثیر بصری با امام صادق (علیه السلام)در مراسم حج اشاره میکنیم؛ «قال عبدالله بن سنان: سمعت ابا عبدا...(علیه السلام)یقول: بَینا أنافی الطواّف واذا رجلُ یجذب ثوبی، و اذا عبادُ بن کثیرالبصری، فقال: یا جعفرُ، تَلبَسُ مِثل هذه الثیابِ و اَنت فی هذا الموضع مَعَ المکان الذی اَنتَ فیه مِن عَلیّ (علیه السلام) ،فَقُلتُ:فُرقبّی اشتریتُه بدینارٍ وکان عَلیُّ (علیه السلام)فی زمانِ یَستقیم له ما لبس فیه و لو لَبِستُ مِثل ذلِکَ الِلباس فی زماننا لقال الناسُ ،هذا مُراءٍ مثلُ عُبّاد:امام میفرماید:درحال طواف بودم که ناگهان مردی لباسم را گرفت.او عبادبن کثیر بصری بودگفت:ای جعفر تو ماننداین لباسها را میپوشی درحالیکه درمکانی هستی که متعلق به علی (علیه السلام) است.گفتم این لباس فرقبی است وآن را به یک دینارخریدم . امام علی(علیه السلام) درزمانی بودکه پوشیدن آن لباس برای او امکان نداشت،اگرمن مثل آن لباس را بپوشم،مردم میگویند.این ریاکاراست مانند عباد(6) » .(فُرقُب:نوعی لباس سفید بافته شده ازکتان است که درفرقب مصر بافته میشده است). بهرهمندی ازلباس بیشتر درمیان زنان رایج است واز نظر قرآن ناپسند میباشد. شیطان ازاین راه وارد زندگی آدمی شده و به کورهی پر از لهیب حرص و ولع او میدمد، چراکه یکی از صفات شیطانی،تفاخر وخودبرتربینی است اعتدال راهی برای دوری از کفران نعمت ازآیهی زینت وروایات ذکر شده میتوان دریافت که خداوند نعمتها و زینتهایی را برای بندگانش آفریده است و بندگان با ایمان با بهرهمندی مناسب از آن و اظهار زینت درحد اعتدال از پرودگارشان سپاسگزاری مینمایند.عدم بهرهمندی ازاین نعمت به معنای کفران نعمت است وکفران نعمت نیز یعنی پیمودن راه شیطان . همانگونه که عدم بهرهمندی ازآن مخالفت با دستورخداونداست وپیروینمودن از شیطان،چرا که ژولیدگی وعدم نظافت چیزی جزتنفروگریز از یکدیگر را به دنبال نمیآورد. گروه دیگری درمقابل گروه اول وجود دارندکه راه افراط واسراف را درپیش میگیرند،بدین معنا که برای بهرهمندی ازلباس وزینت متحمّل انواع واقسام زحمات شده تا برای خود لباس و زینتی را فراهم سازند. افراطی که خانم ها بیشتر دچار آن می شوند ! براساس غریزهی زیادهطلبی،انسان برای اینکه بتواند لباس فاخرو زیوری گران قیمت برای خود آرایی فراهم کند،تمام جوانب زندگی خویش را تحت تأثیر بدست آوردن آن قرارمی دهدتا جایی که ازمسیر اصلی زندگی منحرف میشود.این گروه که جزء اسراف کاران ومبذرین شمرده میشوند،برای اینکه بتوانندبا لباس فاخر و یا وسیلهی زینتی به دیگران فخر فروشی کنند،گاه ازغذا وخوراک خود چشمپوشی میکنندتا بتوانند لباس فاخری تهیه کنند. این مورد از افراط در تهیه و بهرهمندی از لباس بیشتر درمیان زنان رایج است واز نظر قرآن ناپسند میباشد. شیطان ازاین راه وارد زندگی آدمی شده و به کورهی پر از لهیب حرص و ولع او میدمد، چراکه یکی از صفات شیطانی،تفاخر وخود برتربینی است : «ان اللّه لا یٌحبّ کلّ مختال فخور»:(7) اختیال(خودبرتربینی)وتفاخر(فخرفروشی نسبت به یکدیگر)،دو صفت ازصفات شیطانی میباشد. شیطان با تبلیغ وتوجیه افراط واسراف درپوشش و زینت،انسان را ازراه اعتدال خارجنموده و او را در ورطهی نابودی میاندازد.بدین سان، لباس و زینت که وسیله و مقدمهای برای رسیدن به قرب الهی است، وسیلهای میشود که منجر به خفت وخواری انسان میگرددوچشمو هم چشمیها و تقلید از دیگران شیرازهی زندگیش را ازهم میپاشد. لباس شهرت چیست ؟ مرحوم صاحب عروه(ره) در تعریف لباس شهرت فرموده است:«پوشیدن لباس شهرت به این است، که شخصی لباسی که از نظر جنس یا رنگ یا وضع و هیئت یا طرز دوخت، بر خلاف شخصیت اوست، بپوشد مثل این که یک دانشمند دینی(روحانی) لباس نظامی بپوشد، یا بر عکس، و همین طور حرام است که زن، لباس اختصاصی مردان را بپوشد یا مرد، لباس اختصاصی زنان را بپوشد.» در کتاب معجم الفاظ فقه جعفری، در تعریف لباس شهرت آمده است: «لباسی است که پوشیدن آن در نزد مردم، غیر متعارف است و موجب مشهور شدن کسی که آن را می پوشد، در بین مردم می شود، مثل این که مرد لباسهای زنان را بپوشد و زن لباس مردان را بپوشد.» رواتی پیرامون لباس شهرت پیامبراکرم(ص)دراین رابطه میفرمایند:
« مَن لَبِسَ ثَوباً فاختالَ فیه خَسِف اَللّه بِه مِن شفیرِ جَهّنمَ ، وکانَ قرینَ قارون لِاَنّه اَوّل مَن إختالَ فَخَسِف اللّهُ بِهِ وبِداره الأرضَ ومَن إختالَ فقد نازع اللّه فی جبروته :
همچنین در مورد کراهت لباس شهرت ، (لباسی که انگشت نما باشد)آمده است :از امام ششم (علیه السلام): « براى خوارى انسان همین بس که لباس غیر معمول و انگشت نما بپوشد یا حیوان مشهور سوار شود. و فرمود خداوند لباس شهرت را مبغوض مىدارد.»
پی نوشت ها: 1- اعراف/32و31. 2- آیه ا... مکارم، تفسیر نمونه ، ج 6 ، ص147. 3- اعراف/22. 4- علامه مجلسی، پیشین،ج11، ص 161، باب 3 ، (ارتکاب ترک الاولی ومعناه ) 5- اعراف/12 6- شیخ حرعاملی ، پیشین ،ج 3، ص 347، باب عدم کراهه لبس الثیاب الفاخره الثمینه 7- اعراف/12. 8- شیخ حرعاملی ، پیشین ،ج 3، ص 368 . باب تحریم الاختیال والتبختر. |
ABOUT
MENU
Home
|