با بررسى روایات، به دست مىآید که گناهان مختلف، داراى آثار گوناگون است، که ما در اینجا به ذکر چند اثر شوم گناه مىپردازیم: 1- قساوت قلب امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود: ما جَفَّت الدّموعُ الاّ لِقَسوة القُلوب و ما قَست القُلوب الاّ لِکَثرة الذّنوب (1)؛ اشک چشمها نخشکد مگر به خاطر قساوت و سختى دلها، و دلها سخت نشود مگر به خاطر گناهان بسیار . 2- سلب نعمت امام صادق علیه السلام مىفرماید: پدرم همواره مىفرمود: اِنّ الله قَضى قَضاء حَتماً الاّ یُنعِمُ على العبد بِنِعمةٍ فَیَسلُبها ایّاه حتّى یُحدِث العبد ذَنباً یَستَحقّ بذلک النّقمة (2)؛ خداوند حکم قطعى فرموده که نعمتى را که به بندهاش داده، از او نگیرد، مگر زمانى که بنده گناهى انجام دهد که به خاطر آن سزاوار کیفر گردد. 3- عدم استجابت دعا امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا بنده از خدا حاجتى مىخواهد، اقتضا دارد که زود یا دیر برآورده شود، سپس آن بنده گناهى انجام مىدهد خداوند به فرشته مىفرماید: حاجت او را روا مکن و او را محروم ساز زیرا موجب خشم من شده و سزاوار محرومیت شده است.(3) 4- الحاد و انکار رسول اکرم صلّى الله علیه وآله در ضمن گفتارى فرمودند: فاِنّ المَعاصى تَستَولى الضَّلال على صاحِبها حتّى تُوقِعُه رَدّ ولایَة وصىِّ رسول الله و دفع نبوة نبى الله و لا تزال بذلک حتّى توقعه فى ردّ توحید الله و الالحاد فى دین الله (4)؛ همانا گناهان، گمراهى را بر گنهکار مسلط مىنماید تا آنجا که او را به رد ولایت و امامت وصى رسول خدا و انکار نبوت پیامبر و به همین منوال انکار یکتایى خدا و الحاد و کفر در دین خدا، آلوده مىگرداند. 5- قطع روزى امام باقر علیه السلام مىفرماید: إنّ الرّجُل لَیَذنب الذَّنْب فَیَدرء عنه الرّزق (5)؛ مردى گناهى انجام مىدهد و در نتیجه، "روزى" از او دور مىشود. 6- محرومیت از نماز شب امام صادق علیه السلام مىفرماید: إنّ الرّجل یَذنب الذَّنْب فَیحرم صَلاة اللیل (6)؛ انسان بر اثر ارتکاب گناه از نماز شب محروم مىگردد. 7- عدم امنیت از حوادث امیرمؤمنان على علیه السلام فرمودند: گنهکار نباید خود را از بلاهاى شبانه و حوادث ناگهانى ایمن بداند.(7) و عواقب شوم دیگر که فهرستوار ذکر مىکنیم؛ 8- قطع باران. 9- ویرانى خانه. 10- حبس صد ساله قیامت. 11- خشم و لعن الهى. 12- بلاهاى بى سابقه. 13- پشیمانى. 14- پردهدرى و رسوایى. 15- کوتاهى عمر. 16- زلزله. 17- فقر عمومى. 18- اندوه. 19- بیمارى. 20- تسلط اشرار . روایات در این زمینه، بسیار است.(8) براى رعایت اختصار این فصل را با پنج روایت ذیل به پایان مىبریم: الف- پیامبر صلّى الله علیه وآله مىفرماید: هر کس در امر نماز سستى کند و آن را سبک شمرد خداوند او را به پانزده بلا گرفتار مىکند: 1- کوتاهى عمر، 2- کمى روزى، 3- زدودن سیماى صالحان از چهرهاش، 4- عدم پاداش براى اعمالش، 5- عدم استجابت دعا، 6- عدم بهرهمندى او از دعاى صالحان، 7- مرگ ذلیلانه، 8- مرگ در حال گرسنگى و تشنگى، 9- ماموریت فرشتهاى از طرف خدا که او را در قبرش شکنجه دهد، 10- قبر را بر او تنگ نماید، 11- قبرش تاریک است، 12- ماموریت فرشتهاى براى کشاندن او بر زمین از ناحیه صورت در منظر مردم، 13- حسابرسى شدید قیامت، 14- سلب نظر و توجه خدا به او، 15- ابتلا به عذاب سخت.(9) ب- پیامبر صلّى الله علیه وآله فرمود: زنا کردن داراى شش اثر است که سه اثرش در دنیا است و سه اثرش در آخرت مىباشد، اثر دنیوى آن عبارتست از: رسوایى، کوتاهى عمر و قطع روزى. و اما اثر اخروى آن عبارتست از: سختى حساب، خشم خدا و جاودانگى در آتش دوزخ و همچنین اعمال نیک او بدون پاداش است و دعایش به استجابت نمىرسد و بهرهاى از دعاى صالحان نمىبرد.(10) رسول خدا صلّى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى که عمل زنا آشکار شود، مرگ ناگهانى زیاد مىگردد ... و هنگامى که در ترازو کم فروشى شود، خداوند قحطى و کمبود را بر مردم فرود مىآورد و هنگامى که مردم زکات اموال خود را ندهند زمین برکتهاى خود، از زراعت و میوه و معادن را بروز نمىدهد،... و هنگامى که قطع صله رحم رواج یافت؛ ثروتها در دست اشرار قرار مىگیرد و هنگامى که امر به معروف و نهى از منکر ترک گردید خداوند اشرار را بر مردم مسلط مىکند، که هر چه نیکان آنها دعا کنند به استجابت نمىرسد. ج- معاذبن جبل مىگوید: در منزل ابو ایّوب انصارى و در محضر پیامبر (صلّى الله علیه وآله) بودم که از آن حضرت پرسیدم، منظور این آیه چیست؟ یوم یُنْفخ فى الصّور فَتَاتون افْواجاً(11)؛ روز قیامت در صور دمیده مىشود، پس مردم گروه گروه مىآیند. آن حضرت (صلّى الله علیه وآله) در پاسخ فرمود: ده گروه از امت من در قیامت که به چهرههاى مخصوص و متمایز از دیگران هستند وارد صحنه مىشوند که عبارتند از: سخن چینان (میمون)، حرام خوران (خوک)، رباخوران (واژگونه)، ستمگران در قضاوت (کور)، از خود راضى و خود بینان (گنگ و کر)، علما و قاضیان بى عمل (زبانشان را مىجوند و از دهانشان چرک که همه را ناراحت مىکند بیرون مىآید)، آزار دهندگان به همسایه (بدبوتر از مردار گندیده)، جاسوسان نزد ظالم (پوشیده به لباسهاى آتشین و مس گداخته و چسبان)، شهوترانان و مانع اداى حق خدا از اموال خود (با دست و پاى بریده)، متکبران (آویخته شده بر دارهاى آتشین).(12) د- رسول خدا صلّى الله علیه وآله فرمودند: مَن وَلِىَ عَشرةً فلم یَعدِل فیهم جاءَ یومَ القِیامة وَ یَداه و رِجلاه و راسُه فى ثقْب فاءس (13)و(14)؛ هر کس سرپرست ده نفر شود ولى رفتارش با آنها عادلانه نباشد روز قیامت در حالى بیاید که دست و پا و سر او در سوراخ تبرى باشد. ه - امام صادق علیه السلام فرمود: مَن سوّد إسمه فى دیوان ولد فُلان حَشَره الله یَوم القِیامة خِنزیراً (15)؛ کسى که نام خود را در دفتر ادارى فرزندان فلان (یعنى حکومت طاغوتى بنى عباس و هر طاغوت دیگر) ثبت کند، خداوند او را در روز قیامت به صورت خوک محشور مىکند. و رسول خدا صلّى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى که عمل زنا آشکار شود، مرگ ناگهانى زیاد مىگردد ... و هنگامى که در ترازو کم فروشى شود، خداوند قحطى و کمبود را بر مردم فرود مىآورد و هنگامى که مردم زکات اموال خود را ندهند زمین برکتهاى خود، از زراعت و میوه و معادن را بروز نمىدهد،... و هنگامى که قطع صله رحم رواج یافت؛ ثروتها در دست اشرار قرار مىگیرد و هنگامى که امر به معروف و نهى از منکر ترک گردید خداوند اشرار را بر مردم مسلط مىکند، که هر چه نیکان آنها دعا کنند به استجابت نمىرسد.(16) پینوشتها: 1- کافى، ج 2 ص 271. 2- کافى، ج 2 ص 273. 3- کافى، ج 2 ص 271. بحار، ج 73 ص 329. 4- بحارالانوار، ج 73 ص 360. 5- کافى، ج 2 ص 271. 6- کافى، ج 2 ص 271. 7- کافى، ج 2 ص 269. 8- کافى، ج 2 ص 272- 275 و 445- 446. 9- سفینة البحار، ج 2 ص 44. 10- عقاب الاعمال (صدوق)، ص 598، سفینة البحار، ج 2 ص 44. 11- نبا / 20. 12- مجمع البیان، ج 1 ص 423. 13- عقاب الاعمال صدوق، ص 592. 14- ناگفته نماند درباره ى پاداش و کیفر گناه، شیخ صدوق(ره) (متوفى 381) کتاب جامعى به نام «ثواب الاعمال و عقاب الاعمال»، تاءلیف نموده است. 15- عقاب الاعمال، ص 594. 16- وسائل الشیعه، ج 11 ص 513. |
ABOUT
MENU
Home
|