سؤال: اگر خدا جنسیت ندارد، چرا باید خانمها در نماز پوشش کامل داشته باشند؟ جواب: پاسخ این سؤال طى مراحل زیر بیان مىشود: 1. خداوند خالق جنس مذکر و مؤنث است و نسبت به خداوند جنسیت معنى ندارد و از طرفى، عالم محضر خداست و به نهان و آشکار مخلوقات آگاه و بیناست. پس لزوم رعایت حجاب در نماز به خاطر نامحرم و یا مذکر بودن خداوند نیست. 2. رعایت حجاب در نماز و غیر نماز فقط بر زنها واجب نیست، بلکه حفظ حجاب در محدوده معین بر مردان و زنان هر دو لازم است؛ مثلاً پوشانیدن عورت و بعضى قسمتهاى بدن از دید انسانهاى دیگر بر مردان و زنان واجب است. همچنین نماز خواندن با بدن برهنه در مردان و زنان هر دو موجب بطلان نماز است. بنابراین، رعایت حجاب براى انسانها گاهى به خاطر وجود انسانهاى نامحرم است و گاهى به خاطر صحت عبادت است که در بعضى موارد هر دو علّت با هم جمع مىشوند، مثل نماز خواندن در حضور اشخاص نامحرم و گاهى فقط به خاطر صحت عبادت است، مثل نماز خواندن در اتاق در بسته و تنها. اختلاف بعضى شرائط این دو حالت، بهترین گواه بر مطلب است؛ مثلاً طهارت و مباح بودن لباس در نماز شرط است، اما در حفظ حجاب از نامحرم شرط نیست. 3. اهداف، حکمتها و فوائدى که از رهگذر انجام دستورات الهى به انسان مىرسد، متناسب با ساختار وجودى اوست که مرکب از بعد مادى و معنوى، یعنى جسم و روح است و دستورات الهى زمینه را براى سعادت دنیایى و اخروى آماده مىکند. پس اگر در موردى به منافع مادى یک عمل پىنبردیم، دلیل بر بىهدفى و ناقص بودن آن عمل نیست و از آنجا که عقل و فهم آدمى مانند اصل وجودش محدود است، پس به فوائد و حکمتهایى که خالق نامحدود وضع کرده، به طور کامل پى نخواهد برد، مگر اینکه معصومینعلیهم السلام از زبان وحى خبر دهند. بنابراین، آنچه را که ذیلاً به عنوان حکمت و فائده حجاب در حال نماز ذکر مىکنیم، تنها گوشهاى از فوائد و حکمتهاست و اگر در موردى به حکمت و هدف دستورى پى نبردیم، بىنیاز از انجام آن نمىشویم، بلکه بعضى عبادات تعبدى محضاند؛ یعنى مأمور به انجام آن هستیم؛ چون خداى حکیم و علیم که خواهان سعادت و کمال انسانهاست، امر فرموده؛ چنان که اگر پزشک ماهر امر به خوردن دارویى کند، هر چند حکمت آن را ندانیم، انجام مىدهیم. با توجه به نکات فوق، به ذکر چند فائده و حکمت براى حجاب در نماز بسنده مىکنیم: اول: انسان در حال عبادت در حضور خاص خداوند و در حال راز و نیاز است. در چنین حالى مناسب است بهترین لباس را بپوشد که براى زن همان پوشش کامل است که نشانه عفت و پاکدامنى او مىباشد و بهترین حالات او را منعکس مىکند و براى مرد هم علاوه بر اینکه پوشش عورت لازم است، مناسب است لباسهاى خود (رداء و عباء) و عمامه را بپوشد. سر وقت نماز خواندن، رو به قبله بودن، پوشش کافى و ... هر چند نسبت به خداوند فرقى نمىکند، اما نسبت به انسان و سیر مراحل تکامل و تربیتش خیلى مهم است و هدف تکلیف نیز همین است. دوم: نوع عبادات، در قالب و آداب ظاهرى و شرائط خاصى عرضه شده که هر کدام علاوه بر اهمیت و سازندگى ظاهرشان در شخصیت انسانى، باطن و اسرارى هم دارند که اهل دل به ویژه اولیاء الهى از این ظواهر عبور مىکنند. امامان معصومعلیهم السلام در فرصتهاى مناسب به اندازه استعداد و توان درک مخاطبین پرده از اسرار این شعائر و مناسک و عبادات برداشتهاند. امام صادقعلیه السلام فرمودند: "جامه براى مؤمنان نعمتى از جانب خداوند است که مواضع شرمگاه بدن با آن پوشیده مىشود ... و چون آن را مىپوشى، تو را به خودپسندى و ریا و خودآرایى و فخر فروشى و بزرگمنشى وادار نکند ... پس چون جامهات را پوشیدى، به یاد آن باش که خداى تعالى گناهان تو را با رحمتش پوشانده، و لباس صدق و راستى را بر خود بپوش؛ همانگونه که پیکر ظاهر خود را با جامهات پوشاندى و باید باطنت در پوشش ترس و ظاهرت در پوشش اطاعت باشد! این نعمت خداوند که لباس فرستاد تا عورت ظاهرىات پوشیده بماند، باید مایه عبرت تو شود تا با لباس توبه، عورتهاى باطنى خود را بپوشانى و هیچ کس را به عیبش رسوا نکنى... ."
+نوشته شده در شنبه 89/11/2ساعت 4:7 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( )
|