سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در انتظار ظهور

روشهای بهسازی حافظه، روش هایی هستند که توان و ظرفیت بازیابی را افزایش می دهند. روشهای ارائه شده عبارتند از:
1- روش تقطیع و قطعه کردن مطالب، یعنی مطالب علمی را به واحدهای کوچک تقسیم کردن و آن را به خاطر سپردن چنان چه در شماره تلفن 827452 می گوییم: 52، 74، 82 وقتی مطلب کوچک شد بهتر در خاطره می ماند.
2- تصویر سازی؛ یعنی برای به یاد ماندن مطلب، بین آن و چیز دیگر که ربطی به آن ندارد، ارتباط برقرار کنم، مثلاً سربازی برای این که رمز شب را که عبارت بود از کلاغ، گوجه، باران، فراموش نکند، این طور در ذهنش تصویر کرد: کلاغ در زیر باران گوجه می خورد. چنانچه در ضرب المثل هم از مطلبی به مطلب دیگر پی می بریم.
3- توجه به معنی؛ یعنی مطلب را بیشتر بررّسی و موشکافی می کنیم.
4- استفاده از بافت و زمینه؛ یعنی به یاد آوریم که این مطلب را در کجا یاد گرفتیم مثلاً برای یاد آوردن اسامی همکلاسهای دوران کودکی بهتر است به مدرسهای که می رفتیم، فکر کنیم.
5- یادآوری؛ یعنی آموختههای خود را مکرّر در ذهنمان خطور کنیم و آن را مطالعه کنیم.
6- نظم؛ یعنی طبقه بندی و منظم کردن موضوعات در حافظه یادآوری را آسان می کند.
7- پس ختام که از بهترین و معروفترین روش تقویت حافظه است؛ یعنی اوّل مطلب را بخوانیم، بعد درباره آن سؤال طرح کنیم. دوباره به قصد پاسخ گویی به سؤال مطلب را بخوانیم بعد راجع به آن فکر کنیم.
بعد مطلب را با صدای بلند برای خود تعریف کنیم و این مرحله را تکرار کنیم.
پیش خوانی، سؤال، خواندن، تفکر، از حفظ گفتن، تکرار این عمل. این روش به هر سه اصل اساسی تقویت حافظه مبتنی است: سازماندهی مطالب؛ معنی یابی مطالب؛ تمرین بازیابی.
8- حفظ آرامش به هنگام یادآوری: هیجانهای منفی مانند ترس و اضطراب و غم و اندوه مانع دست یابی به مطالب موجود در حافظه می شود. لذا به ویژه در مواقع امتحان حتماً باید آرامش را حفظ کرد.
9- با فاصله زمانی خواندن، یعنی مطالب را باید به مرور زمان یاد گرفت، مثلاً اگر دانشآموز همه مطالعه را برای بشر امتحان بگذارد معمولاً موفق نخواهد شد.
امام صادق(ع) فرمود: سه چیز فراموشی را از میان می برد و فکر را تازه می کند: تلاوت قرآن، روزه گرفتن و مسواک کردن.


+نوشته شده در جمعه 89/7/16ساعت 3:34 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |