سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در انتظار ظهور

 

جهان طبیعت به حکم حکیمانه الهی بر اساس محکمی استوار است. بشر که یکی از افراد مجموعه هستی است، طبیعتاً دارای حبّ ذات و تمایلات غریزی است و یکی از آنان این است که آرزو دارد تمام پدیدهها و رویدادهای جهان به نفع او رقم بخورد و همه آرزوهایش جامه عمل بپوشند و در زندگی با ناکامی و شکست مواجه نشود و هرگز دچار رنج و ناملایمات نگردد، ولی این آروز ناشدنی است، زیرا خداوند حکیم نظام عالم را بر اساس یک سلسله قوانین و مقررات، پایه گذاری کرده و هر قانونی به هدایت باری تعالی مسیر تکوینی خود را می پیماید. امام امیرالمؤمنین(ع) فرمود: خداوند امور عالم را بر حسب مصلحت و طبق مقتضیات به جریان می اندازد، نه بر وفق خواسته و رضای بشر.
هزار نقش برآرد زمانه و نبود
یکی چنان که در آیینه تصوّر ما است
کسی زچون و چرا دم نمیتواند زد
که نقشبند حوادث ورای چون و چرا است
عقل و منطق ایجاب می کند که آدمی از قوانین خلقت پیروی نماید و تسلیم مقررات باشد و ارزوهای ناشدنی در سر نپروراند و انتظار نداشته باشد جهان بر وفق مراد او بچرخد. با توجه به این که هیچ کس از بلایا و آفات جهان ایمنی ندارد، هر انسانی باید روح و اراده خود را تقویت کند و نیرومندانه در مقابل مصائب مقاومت کند.
دیل کارنگی در کتاب آیین زندگی می گوید: با گذشت سالها دریافتم که یکی از بزرگترین مشکلات اشخاص بالغ، نگرانی و تشویش است. اکثریت افراد از مشکلات خود می نالند.
البته نگرانیها بر دو گونه است: یکی نگرانیهای معقول و دیگری نامعقول. نگرانیهای عاقلانه در زندگی بشر یک امر طبیعی است و منشأ آن احساس خطر است. افراد عاقل در بد آمدها و حوادث می توانند بی اعتنا باشند، ولی نگرانیهای موهوم و غیر معقول نا امیدیهای فراوان در بسیاری از افراد به وجود می آورد که همواره آنان را به رنج و عذاب مبتلا می سازد. اما آنان که دارای قوّت روح و اراده قوی هستند، خود را نمیبازند و مغلوب و مقهور حادثه نمیشوند.
درمان نا امیدیها:
1- اعتماد به نفس و وارد شدن در صحنههایی که از آنها خوف و نگرانی داریم. علی(ع) فرمود: اذا خفت صعوبة امر فاصعب له یذلّ لک؛هر گاه سختی چیزی باعث هراس و بیم تو شد، در مقال آن مقاومت کن و آن را به زانو در آورد تا مشکل بر تو آسان می شود.
2- قناعت و نگاه به پایینتر از خود در امور دنیایی. امام صادق(ع) فرمود: همواره به پایینتر از خود نگاه کن تا قدر نعمتهای الهی را بدانی و شکر گزار او باشی.
پیامبر(ص) فرمود: کسی که درباره دین خود به بالاتر از خویش بنگرد و به وی اقتدا کند و درباره دنیای خویش به پایینتر از خود نظر کند و خدای را سپاس گوید، او را در صف شکر گزاران و بردباران ثبت می نماید.
3- گشاده رویی و دوری از گرفتگی دل، گشاده رویی و مسرّت خاطر مایه محبوبیّت اجتماعی و باعث رفع کدورتهای درونی می شود و انسان را از حالت غم و افسردگی و نا امیدی بیرون می آورد. رسول اکرم(ص) فرمود: پیوسته بشّاش و خوشرو باش که خداوند دوستدار گشاده رویان است و آدمهای گرفته و عبوس مورد بغض و بی مهری او هستند.
روزی بین یحیی بن زکریا(ع) و حضرت عیسی(ع) ملاقاتی دست داد. عیسی(ع) به روی یحیی(ع) تبسّم کرد. یحیی گفت: از چه تو را غافل می بینم، گویی از قهر الهی غافلی! عیسی گفت: از چه تو را عبوس می بینم، گویی از رحمت خدا ناامیدی! هر دو گفتند: از این جا نمیرویم تا وحی نازل گردد که پروردگار کدام یک از این دو روش را بیشتر دوست می دارد. خداوند به آن دو وحی کرد که هر یک از شما خلق نیکوتر دارد، نزد من محبوبتر است.
4- دعا و مناجات با خدا باعث رفع نگرانیها و زدودن ناامیدیها می شود.
5- قرائت قرآن در زدودن ناامیدی بسیار نافع است.
6- رفتن به سبزه وارها و کوه و دریا و تفریحات سالم.
7- دیدار مؤمنان و علمای با تقوا و زاهد و نگاه به ساده زیستی افراد مستضعف و ناتوان.


+نوشته شده در جمعه 89/7/16ساعت 3:38 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



روشهای بهسازی حافظه، روش هایی هستند که توان و ظرفیت بازیابی را افزایش می دهند. روشهای ارائه شده عبارتند از:
1- روش تقطیع و قطعه کردن مطالب، یعنی مطالب علمی را به واحدهای کوچک تقسیم کردن و آن را به خاطر سپردن چنان چه در شماره تلفن 827452 می گوییم: 52، 74، 82 وقتی مطلب کوچک شد بهتر در خاطره می ماند.
2- تصویر سازی؛ یعنی برای به یاد ماندن مطلب، بین آن و چیز دیگر که ربطی به آن ندارد، ارتباط برقرار کنم، مثلاً سربازی برای این که رمز شب را که عبارت بود از کلاغ، گوجه، باران، فراموش نکند، این طور در ذهنش تصویر کرد: کلاغ در زیر باران گوجه می خورد. چنانچه در ضرب المثل هم از مطلبی به مطلب دیگر پی می بریم.
3- توجه به معنی؛ یعنی مطلب را بیشتر بررّسی و موشکافی می کنیم.
4- استفاده از بافت و زمینه؛ یعنی به یاد آوریم که این مطلب را در کجا یاد گرفتیم مثلاً برای یاد آوردن اسامی همکلاسهای دوران کودکی بهتر است به مدرسهای که می رفتیم، فکر کنیم.
5- یادآوری؛ یعنی آموختههای خود را مکرّر در ذهنمان خطور کنیم و آن را مطالعه کنیم.
6- نظم؛ یعنی طبقه بندی و منظم کردن موضوعات در حافظه یادآوری را آسان می کند.
7- پس ختام که از بهترین و معروفترین روش تقویت حافظه است؛ یعنی اوّل مطلب را بخوانیم، بعد درباره آن سؤال طرح کنیم. دوباره به قصد پاسخ گویی به سؤال مطلب را بخوانیم بعد راجع به آن فکر کنیم.
بعد مطلب را با صدای بلند برای خود تعریف کنیم و این مرحله را تکرار کنیم.
پیش خوانی، سؤال، خواندن، تفکر، از حفظ گفتن، تکرار این عمل. این روش به هر سه اصل اساسی تقویت حافظه مبتنی است: سازماندهی مطالب؛ معنی یابی مطالب؛ تمرین بازیابی.
8- حفظ آرامش به هنگام یادآوری: هیجانهای منفی مانند ترس و اضطراب و غم و اندوه مانع دست یابی به مطالب موجود در حافظه می شود. لذا به ویژه در مواقع امتحان حتماً باید آرامش را حفظ کرد.
9- با فاصله زمانی خواندن، یعنی مطالب را باید به مرور زمان یاد گرفت، مثلاً اگر دانشآموز همه مطالعه را برای بشر امتحان بگذارد معمولاً موفق نخواهد شد.
امام صادق(ع) فرمود: سه چیز فراموشی را از میان می برد و فکر را تازه می کند: تلاوت قرآن، روزه گرفتن و مسواک کردن.


+نوشته شده در جمعه 89/7/16ساعت 3:34 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



اقتدار و عطوفت


+نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 8:35 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



مقتدرترین رهبر


+نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 8:29 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



وزیرخارجه دولت اوباما از شیمون پرز رئیس جمهور جنایتکار اسرائیل استقبال می کند؛ واشنگتن - 28سپتامبر2010
 


+نوشته شده در پنج شنبه 89/7/8ساعت 8:19 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



<      1   2