سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در انتظار ظهور

قلب

بدن انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است، تمام این سلول‌ها در سراسر بدن، به یک مرکز فرماندهی، متصل بوده و با آن ارتباط دارند،‌ به همین خاطر اگر شما سر سوزنی به سرانگشتان خود بزنید، فوراً مرکز فرماندهی متوجه آن می‌شود. یعنی تا یکی از میلیاردها سلول زخمی می‌شد، فوری به مرکز فرماندهی اطلاع داده می‌‌شود و آن مرکز آن را حس می‌کند.

همین گونه است اتصال میلیارد‌ها انسان به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که همه تحت ولایت و فرماندهی آن حضرت‌ می‌باشند و تو خود یک سلول از مجموعه انسان‌ها و مؤمنینی هستی که امام علیه السلام فرمانده و قلب آنهاست.

بنابراین وقتی کار ثوابی می‌کنی و یا خدای ناکرده گناه، ‌فوری به امام عجل الله تعالی فرجه الشریف منتقل می‌شود و امام عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرماید: وقتی مردم کار خوب می‌کنند خوشحال می‌شوم و دعایشان می‌کنم و هنگامی که گناه می‌کنند، ناراحت می‌شوم و برایشان استغفار می‌کنم.

مژه

موهای سر، ریش، مژه و ابرو همه در کنار هم و در یک صورت می‌باشند و تمام آنها به نحوی در حال رشد می‌باشند در حالی که موهای سر و ریش دائماً در حال رشد و تغییر می‌باشند، امّا موی مژه در طول سال‌ها متمادی تقریباً ثابت است، با این که همه آنها از یک پوست و گوشت و خون و غذا و اکسیژن تغذیه می‌کنند. بنابراین اراده و قدرت خداوند بر این تعلق گرفته که در یک صورت، یک مو ثبات و در کنار آن موی دیگر متغیر باشد.

در مورد عمر انسان‌ها نیز همین گونه است، خداوند در قرآن، عمری هزار ساله برای حضرت نوح علیه السلام و خوابی سیصد ساله را برای اصحاب کهف مطرح کرده است. بنابراین آن خدایی که قادر است که موی مژه را در صورت بدون تغییر نگه دارد و عمری هزار ساله به نوح علیه السلام بدهد و اصحاب کهف را سیصد سال به خواب ببرد، همو نیز قادر است امام زمان  عجل الله تعالی فرجه الشریف را عمر طولانی بدهد و تا فراهم شدن زمینه ظهورش او را زنده نگه‌ دارد.

چراغ

چراغ را برای روشنایی و گرما جلوی بچه می‌گذاریم، اما بچه از روی جهالت و نادانی به آن سنگ می‌زند، چراغ را از جلوی بچه بر می‌داریم تا به آن سنگ نزند. این که چراغ را از جلوی بچه بر می‌داریم، دلیل ترس و ضعف ما نیست و از قدرت بچه نمی‌ترسیم، بلکه از خطا و اشتباه او می‌ترسیم. البته اگر تعدادی لامپ و چراغ داشته باشیم ممکن است تا وقتی چراغ و لامپ داریم از جلوی بچه برنداریم و یا لامپ جدید وصل نماییم ولی وقتی یک چراغ و لامپ باقی مانده، باید این یکی باقی بماند.

امامان بزرگوار ما همانند چراغ‌های هدایتی هستند که خداوند در مسیر انسان‌ها نصب نمود که در اثر اشتباه و خطای گذشتگان، یازده تن از آنها به شهادت رسیدند. غیبت و غایب شدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای جلوگیری از این اشتباه است و تا این احتمال و اشتباه باشد، غیبت همچنان باقی است و از ظهور هم خبری نیست که نیست.

منتظر واقعی

فرض کنید یک خانواده می‌خواهند به مهمانی بروند، پدر زودتر از همه لباس و کفش خود را پوشیده و آماده می‌شود و ماشین را روشن می‌کند و سر کوچه منتظر آمدن بچه‌هایش می‌باشد. اما در خانه یکی از بچه‌ها دنبال کفشش می‌گردد، یکی دنبال جوراب است، در این‌جا پدر آماده، منتظر آمدن بچه‌هایی است که هنوز آماده نشده‌اند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف منتظر ماست، نه این که ما منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، چون، همیشه آدم آماده منتظر آدم ناآماده است


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:38 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



على ز روز صغر از کبار امت بود
اگرچه در شمر سال و مه صغیر آمد
اسیر نفس نشد یک نفس على ولى
نشد اسیر که بر مومنان امیر آمد
امیر خلق کجا و اسیر نفس کجا
که سربلند نشد هرکه سر به زیر آمد
على ندارد به باطل حقى ز بیت المال
که از حساب و کتاب خدا خبیر آمد
على نخورد غذایى که سیر برخیزد
مگر که سیر خورد آن که نیم سیر آمد
على ستم نکشید و حقیر ظلم نشد
نشد حقیر که ظالم برش حقیر آمد
على غنى نشد الا به یمن دولت فقر
که دولتش به طرف دارى فقیر آمد
درود بر آن ملتى که رهبر وى
چنین بلند مقام و چنین خطیر آمد


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:26 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



آن که بیت المال را بودى امین
گفت روزى با امیرالمومنین
خرقه ات پروصله و پوسیده است
کس خلیفه این چنین نادیده است
از خزانه اینک از فرماندهى
بهرت آرم خرقه پادشهى
وز حقوقت قیمت آن بالمثال
کم کنم هر روز و مه تا چند سال
هفته هفته دین منتهلک شود
رفته رفته رهن خرقه فک شود
گفت مولا از اجل مهلت بیار
که نباشد با منش تا وعده کار
وانگه از جمهور دستورى بگیر
که به مردم تا اجل باشم امیر
زان پس آور آن لباس باوقار
ورنه بر دوشم منه از ننگ بار


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:25 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



چون پرچم فرج به تو تقدیم می‌شود

منشور عدل بر همه تفهیم می‌شود

یک آسمان ستاره پر از نور و روشنی

بر جلوه گاه چشم تو تقدیم می‌شود

جز تو کسی اقامة دولت نمی‌کند

هر مدّعی به حکم تو تسلیم می‌شود

صلح و صفا به یمن ظهورت بپا می‌شود

جنگ و جدال و غائله تحریم می‌شود

دیگر به جای خستگی انتظارها

شادی کنار پنجره تقسیم می‌شود

در روزگار آیینه‌سان وصال تو

از عاشقان روی تو تکریم می‌شود

در مکتب ولایت تو با نوای عشق

مهر و وفا و عاطفه تعلیم می‌شود

عمریست دل شکسته‌ام از ضرب سنگ هجر

شادم که با نگاه تو ترمیم می‌شود

وقتی قلم به صفحة دل می‌زند رقم

رخسار تابناک تو ترسیم می‌شود

باغ بهشت و جام طهور و قصور و حور

در دفتر ولای تو تنظیم می‌شود

هر کس ز صدق سربنهد بر قدوم تو

با یک اشاره، لایق تعظیم می‌شود

مولا تویی و هر چه در عالم غلام توست

این بندگی به لطف تو تحکیم می‌شود


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:21 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



غروب عمر شب انتظار نزدیک است

طلوع مشرقی آن سوار نزدیک است

دلم قرار نمی‌گیرد از تلاطم عشق

مگو:«برای چه» وقت قرار نزدیک است

اگر که در کف دیوارها گل و لاله است

عجیب نیست که دیدار یار نزدیک است

بیا چو لاله تنت را به زخم ،آذین بند

بیا و زود بیا روز بار نزدیک است

فریب خویش مده، تشنگیت خواهد کُشت

دو گام پیش بنه، چشمه سار نزدیک است

در آسمان پگاه آن پرنده را دیدی ؟

اسیر موج نگردی، کنار نزدیک است


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:19 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



دستی که عشق را به تو پیوند داده است

بی‌شک به کعبه فرصت لبخند داده است

مولا! تو کیستی که نبی، آبروی خلق

معبود را به نام تو سوگند داده است

حافظ خبر نداشت جهان وقف نام توست

از کیسه‌ خلیفه سمرقند داده است

بی‌شک گره زده است زمین را به آسمان

دستی که مرتضی به خداوند داده است


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:17 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



همیشــه منتظــر هستــم ببینم کـی تـــو می‌آیی

کـه بــا نــاز نــگاهِ خــود دل مــــا را بیــارایــی

دلـم از بغض تنهایی چــو غنچــه گشته تُو در تُو

بیا ای بــاد نــوروزی که تــا ایـن عقــده بگشایی

بیــا ایـن کشتی دل را بــه یــک مــوج نگاهِ خود

ببـر تـا سـاحــل کویت از ایــن توفان تنهایـــی

تمــاشـاخـانـه اســت عالــم بــه نـازِ نازنینانـش

بیـا تا با گُل رویــت بـگیــرد صــد تمــاشــایـی

به دنبال تو می‌گردم به کوه و دشت و صحراهـا

کجا جویــم ، کجا پویم تو را معشوق هر جایی؟

ز بــس کـه منتظـر ماندم دو چشمم گشته نابینا

شــود آیــا کـه بــاز آیـی بگیرم از تو بینـایی؟

غـروب عمـرمن دیگر به نعشم شَروِه می‌‌خوانـد

بیــا دستـــم بـدامـانـت مکــن امروز و فردایـی

سر و دست و تن و پایم سزاوار وجودت نیسـت

بیــا تا من کنـم قربان دگر ایــن جـان شیدایـی


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:15 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |




با آن‌که خدای منّان، اراده دارد آن حضرت زنده و سلامت بماند، دلیل دعا کردن برای سلامتی امام‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

آثار دعا برای آن حضرت به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف. آثار دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

ب. آثار دعا برای دعا کننده.

از نگاه اوّل، دعا در سلامتی حضرت، مؤثّر است؛ زیرا آن حضرت به این سبب که انسان است و در همین عالم زندگی می‌کند، در معرض آفات و بلایاست و دعا می‌تواند در دور کردن بلاها و مرض‌ها از وجود عزیزش مؤثر باشد؛ همان گونه که می‌تواند در بهبود بیماری اثر داشته باشد. این، با اراده خدا مبنی بر حفظ امام، منافاتی ندارد؛ زیرا اراده خدا از طریق اسباب طبیعی اعمال می‌‌شود و دعا، از مهم‌ترین وسیله‌ها و سبب‌ها برای جریان خدا در زندگی است. به علاوه آنچه که اراده الهی بر آن تعلق گرفته، حفظ جان حضرت از مرگ است و این منافاتی با بیماری جسمی ندارد.

از نگاه دوم، آثار دعا کردن فراوان است، از جمله:

1. دعا کردن، راهی است برای این‌که به یاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم و به این وسیله، با آن عزیز ارتباط روحی و معنوی پیدا کنیم و این ارتباط، ثمرات بسیاری برای رشد و کمال روحی ما دارد.

2. دعا کردن برای امام، یعنی آن وجود عزیز را بر بسیاری از موجودات و پدیده‌ها مقدم دانستن و وجود و نقش او را مدنظر قرار دادن. این موضوع، سبب زیاد شدن محبت آن عزیز در دل‌ها و جان‌ها می‌گردد؛ زیرا ذکر محبوب، سبب فراوانی محبّت نسبت به او است.

3. گشایش فرج مؤمنان در آن است؛ چنان که خود آن حضرت در نامه‌ای مرقوم داشتند: «برای تعجیل در ظهورم دعا کنید که ظهور من، به نفع شما و موجب فرج و گشایش امور شما خواهد بود».

4. فزونی نعمت، یکی از آثار دعا برای آن حضرت است؛ زیرا شکر نعمت‌های الهی ـ به خصوص نعمت امامت و ولایت آن حضرت ـ موجب افزونی نعمت است. علاوه بر این‌که شکر واقعی، موجب فاصله‌گیری از گناه و تقرّب به خداوند است و این در جلب نعمت‌های الهی مؤثر است.

5. دعا کردن برای امام، ادای حقوق بسیاری است که آن حضرت بر ما دارد، دعاهای ما دارای این فایده است که بعضی از آن حقوق را ادا کنیم.

6. از دیگر آثار دعا برای ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نورانیت قلب دعا کننده و کسب نور از آن خورشید فروزان الهی است. اشراق نور امام علیه السلام بر قلب مؤمن، درخشنده‌تر از خورشید نورافشان است.

7. دعا اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتوای پیمان با او، دین داری، شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام  علیه السلام و یاری رساندن به او با نثار جان و مال است.

8. دعا برای آن حضرت؛ این فایده را هم دارد که خود آن حضرت نیز برای یاری دهنده و دعا کننده‌اش دعا می‌کند؛ زیرا این دستور دینی ماست که قطعاً مورد عمل او قرار دارد.


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:11 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



امام زمان

 

نکته ای که در کلام اهل معنا درباره حضرت مهدی علیه السلام عنوان شده، آن است که از منظر عرفا، مهدی برای عالم همانند قلب برای انسان است . از این رو، عارف نسفی در این باره می گوید: «بدان که انسان کامل را اسامی بسیاری است و جمله راست است . انسان کامل را مهدی، امام، خلیفه، قطب، صاحب زمان، جام جهان نما و آیینه گیتی نما گویند . انسان کامل همیشه در عالم باشد و زیاده از یکی نباشد . تمام موجودات همچون یک شخص است و انسان کامل دل آن شخص است و موجودات بی دل نتوان بود . پس انسان کامل همیشه در عالم باشد و چون دل زیاده از یکی نبود، پس انسان کامل در عالم زیاده از یکی نباشد .»1 در کلام این عارف بزرگ، به چند نکته اساسی درباره حضرت مهدی علیه السلام اشاره شده است:
الف . چون نظام آفرینش هیچ گاه بدون انسان کامل نمی تواند وجود داشته باشد، پس انسان کامل گاهی در چهره نبی و رسول و زمانی در چهره امام و ولی همواره در عالم وجود دارد .
ب . همان گونه که عالم صغیر (انسان) بدون قلب نمی تواند حیات داشته باشد، عالم کبیر (نظام آفرینش) نیز بدون قلب نمی تواند وجود داشته باشد، و در زمانی که سلسله نبوت پایان یافته و اداره امور عالم به دست اوصیای خاتم انبیا است، مهدی موعود علیه السلام به عنوان آخرین وصی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله، قلب عالم آفرینش بوده و در سایه حیات و وجود او، خون تلاش، حرکت تکاپو به سوی کمال در پهنه نظام عالم و نشئه انسانی جریان دارد .
ج . همان گونه که اگر کسی دو قلب داشته باشد، سالم نیست و نمی تواند به زندگی خویش ادامه دهد، نظام عالم نیز با وجود دو قطب و امام نمی تواند یک نظام سالم داشته و در مسیر حرکت تکاملی خود موفق باشد . از این رو، انسان کامل در عالم بیش از یکی نیست و در عصر ما، حضرت مهدی علیه السلام سکاندار عالم است . یکی از بزرگان اهل عرفان در این باره گفته است: به دلیل آن که عالم هرگز بدون امام نیست، پس مهدی، که قطب، امام و وارث است، تا روز قیامت به طور حتم در عالم وجود دارد .


+نوشته شده در یکشنبه 89/6/28ساعت 1:45 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



جوحی به حج واجب ماه رجب رسید!
همراه شیخنا که به درک رطب رسید!

می خواست تا شراب طهوری دهد به ما
جوشید آنقدر که به آب عنب رسید

صبحی به منبر آمد و فرمود باک نیست
گر واجبات رفت به ما مستحب رسید

از نو صلا زدند که ما را وجب کنند
از رأی‌ها به شیخ همان یک وجب رسید

مشت و وجب برای همین آفریده شد
بی آنکه انتخاب شود منتخب رسید!

جمعی وضو نکرده دویدند در صفوف
آخر نماز جمعه نخواندند و شب رسید

صفین و نهروان و جمل نوش جانشان
این کوفیان که مهر علی شان به سب رسید

هر کس که دم زد از ادب مرد، حرف بود
هر کس که فحش داد به فیض ادب رسید

بعد از سه ماه شعبده رنگ و ننگ و زنگ
آیینه شکسته ی شان از حلب رسید

شکر خدا که عابد و زاهد به هم شدند
این از جلو در آمد و آن از عقب رسید

دنبال کرسی اند بر این سنگ آسیا
دندان کرم خورده ی شان تا عصب رسید

با غرب و شرق مسخره بازان یکی شدند
نوبت به ریشخند سران عرب رسید

گوساله های سامری از طور آمدند
با سبز اشتری که بر آن بولهب رسید

چیزی نبود حاصل شان از هجوم وهم
جز مشت ریسمان که به کام حطب رسید

خاموشی ام مبین که در این آتش نفاق
روحم به چشم آمد و جانم به لب رسید


+نوشته شده در شنبه 89/6/27ساعت 1:46 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |



   1   2   3      >