سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در انتظار ظهور


با آن‌که خدای منّان، اراده دارد آن حضرت زنده و سلامت بماند، دلیل دعا کردن برای سلامتی امام‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

آثار دعا برای آن حضرت به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف. آثار دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

ب. آثار دعا برای دعا کننده.

از نگاه اوّل، دعا در سلامتی حضرت، مؤثّر است؛ زیرا آن حضرت به این سبب که انسان است و در همین عالم زندگی می‌کند، در معرض آفات و بلایاست و دعا می‌تواند در دور کردن بلاها و مرض‌ها از وجود عزیزش مؤثر باشد؛ همان گونه که می‌تواند در بهبود بیماری اثر داشته باشد. این، با اراده خدا مبنی بر حفظ امام، منافاتی ندارد؛ زیرا اراده خدا از طریق اسباب طبیعی اعمال می‌‌شود و دعا، از مهم‌ترین وسیله‌ها و سبب‌ها برای جریان خدا در زندگی است. به علاوه آنچه که اراده الهی بر آن تعلق گرفته، حفظ جان حضرت از مرگ است و این منافاتی با بیماری جسمی ندارد.

از نگاه دوم، آثار دعا کردن فراوان است، از جمله:

1. دعا کردن، راهی است برای این‌که به یاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم و به این وسیله، با آن عزیز ارتباط روحی و معنوی پیدا کنیم و این ارتباط، ثمرات بسیاری برای رشد و کمال روحی ما دارد.

2. دعا کردن برای امام، یعنی آن وجود عزیز را بر بسیاری از موجودات و پدیده‌ها مقدم دانستن و وجود و نقش او را مدنظر قرار دادن. این موضوع، سبب زیاد شدن محبت آن عزیز در دل‌ها و جان‌ها می‌گردد؛ زیرا ذکر محبوب، سبب فراوانی محبّت نسبت به او است.

3. گشایش فرج مؤمنان در آن است؛ چنان که خود آن حضرت در نامه‌ای مرقوم داشتند: «برای تعجیل در ظهورم دعا کنید که ظهور من، به نفع شما و موجب فرج و گشایش امور شما خواهد بود».

4. فزونی نعمت، یکی از آثار دعا برای آن حضرت است؛ زیرا شکر نعمت‌های الهی ـ به خصوص نعمت امامت و ولایت آن حضرت ـ موجب افزونی نعمت است. علاوه بر این‌که شکر واقعی، موجب فاصله‌گیری از گناه و تقرّب به خداوند است و این در جلب نعمت‌های الهی مؤثر است.

5. دعا کردن برای امام، ادای حقوق بسیاری است که آن حضرت بر ما دارد، دعاهای ما دارای این فایده است که بعضی از آن حقوق را ادا کنیم.

6. از دیگر آثار دعا برای ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نورانیت قلب دعا کننده و کسب نور از آن خورشید فروزان الهی است. اشراق نور امام علیه السلام بر قلب مؤمن، درخشنده‌تر از خورشید نورافشان است.

7. دعا اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتوای پیمان با او، دین داری، شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام  علیه السلام و یاری رساندن به او با نثار جان و مال است.

8. دعا برای آن حضرت؛ این فایده را هم دارد که خود آن حضرت نیز برای یاری دهنده و دعا کننده‌اش دعا می‌کند؛ زیرا این دستور دینی ماست که قطعاً مورد عمل او قرار دارد.


+نوشته شده در دوشنبه 89/6/29ساعت 1:11 صبحتوسط سیدمحمدرضا سبحانی نیا | نظرات ( ) |